Zorgen voor jezelf

 

Week 7 

Zorgen voor jezelf. 

Goed voor jezelf zorgen begint met het ontwikkelen van een bewuste respons op die situaties in je leven waarvan je weet dat je automatische reactiepatronen je niet behulpzaam zijn, maar je slechts verder van huis brengen.  

Dit kan gebeuren als er negatieve gedachten opkomen, als je stressreactie wordt getriggerd door situaties in de buitenwereld, of als heftige emoties je lijken te overspoelen. Het zijn de momenten dat het leven je uitdaagt. Juist op die momenten is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.

Mindfulness inbouwen in je leven. 

Een garantie voor blijvend mindful bewustzijn is er niet. Telkens opnieuw zullen oude patronen het willen overnemen. Daarom is het van belang om gebruik te maken van hulpmiddelen en oefeningen in je dagelijks leven, die je helpen terugkeren. Hier volgen twee belangrijke werkzame principes voor leven met meer aandacht.

 Een ruimer bewustzijn

Een stapje terug naar een ruimer bewustzijn is heel eenvoudig. De kunst is om het je te herinneren. Creëer reminders in je dagelijkse routine. Maak dan gebruik van bijvoorbeeld de drie-minuten ademruimte, een moment je lichaam ervaren (mini-bodyscan), je houding ervaren en anders gaan zitten, je ogen sluiten, of tegen jezelf zeggen: ja, zo is het nu.

Tijd voor niets den

Dagelijks tijd vrijmaken om de doe-modus te vervangen door de zijn-modus is een van de nuttigste geschenken die je jezelf kunt geven. Je cultiveert mindful bewustzijn – je voedt het en houdt het makkelijk beschikbaar. Doe bij voorkeur een meditatie. Als dit niet mogelijk is of niet bij je past, zorg dan voor een activiteit die je niet-doelgericht en met volle aandacht kunt doen. Geeft jezelf voldoende tijd om de omschakeling te maken en de zijn-modus te ervaren.

 

Mindfulness is eigenlijk een levenswijze.

Het integreren van oefeningen in de dagelijkse praktijk is de belangrijkste garantie voor bewuster leven.

 

“Live the actual moment.

Only this actual moment is Life”

Welzijn plan

Centraal staat de vraag wat kan ik doen om de kwaliteit van zijn leven in handen te nemen. Zowel op dagelijkse basis als op moeilijke momenten.

Zelfzorg op dagelijkse basis

Wat we doen met onze tijd elke dag heeft een belangrijke invloed op ons algehele welbevinden. Wat kun je doen op dagelijkse basis?

Neem komende week de tijd om over de volgende vragen na te denken;

Wat maakt voor jou het leven leuk?

(voorbeeld;, samenkomen met vrienden, een uitstapje in het weekend, spelen met de kinderen, sporten)

 Wat kun je inbouwen in het dagelijks leven?

(Een bad nemen, 3 minuten ademruimte)

 Wat zou je komende week willen doen om voor jezelf te zorgen?

(Sauna, fietsen, wandelen, lang bad nemen, boek lezen etc. )

Kies 2 activiteiten die je komende week gaat uitvoeren.

Wat wil je een kans geven of dagelijks inbouwen?

Op welk tijdstip?

Wat zijn mogelijke obstakels?

Wat kan helpen?

    Maak er een mooie week van!

     

    Bonus Meditatie Volg je hart

    De afgelopen weken hebben we gewerkt aan bewust zijn. Met deze meditatie  gaan we werken aan jouw zelf bewustzijn door je hart te volgen. Je kent vast het gezegde ‘volg je hart, het klopt altijd’. Maar wat zegt jouw hart dan?

    Wat vind jij leuk en wat wil je doen om gelukkig te zijn en je hart te volgen?. Met deze meditatie luister je naar jezelf.

    Volg je hart, geniet ervan!

    Liefs, Merel