Zorgen voor jezelf

 

Week 7 Zorgen voor jezelf. 

Goed voor jezelf zorgen begint met het ontwikkelen van een bewuste respons op die situaties in je leven waarvan je weet dat je automatische reactiepatronen je niet behulpzaam zijn, maar je slechts verder van huis brengen.  

Dit kan gebeuren als er negatieve gedachten opkomen, als je stressreactie wordt getriggerd door situaties in de buitenwereld, of als heftige emoties je lijken te overspoelen. Het zijn de momenten dat het leven je uitdaagt. Juist op die momenten is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.

Mindfulness inbouwen in je leven. 

Een garantie voor blijvend mindful bewustzijn is er niet. Telkens opnieuw zullen oude patronen het willen overnemen. Daarom is het van belang om gebruik te maken van hulpmiddelen en oefeningen in je dagelijks leven, die je helpen terugkeren. Hier volgen twee belangrijke werkzame principes voor leven met meer aandacht.

 Een ruimer bewustzijn

Een stapje terug naar een ruimer bewustzijn is heel eenvoudig. De kunst is om het je te herinneren. Creëer reminders in je dagelijkse routine. Maak dan gebruik van bijvoorbeeld de drie-minuten ademruimte, een moment je lichaam ervaren (mini-bodyscan), je houding ervaren en anders gaan zitten, je ogen sluiten, of tegen jezelf zeggen: ja, zo is het nu.

Tijd voor niets den

Dagelijks tijd vrijmaken om de doe-modus te vervangen door de zijn-modus is een van de nuttigste geschenken die je jezelf kunt geven. Je cultiveert mindful bewustzijn – je voedt het en houdt het makkelijk beschikbaar. Doe bij voorkeur een meditatie. Als dit niet mogelijk is of niet bij je past, zorg dan voor een activiteit die je niet-doelgericht en met volle aandacht kunt doen. Geeft jezelf voldoende tijd om de omschakeling te maken en de zijn-modus te ervaren.

 

Mindfulness is eigenlijk een levenswijze.

Het integreren van oefeningen in de dagelijkse praktijk is de belangrijkste garantie voor bewuster leven.

 

“I have arrived, I am home.  In the here, In the Now”

Techniek van loopmeditatie

Loop wat langzamer dan je gewend bent. Je loopt niet om een bepaalde plaats te bereiken. Je hoeft je dus niet te haasten. Loop niet ‘voorover hellend’, maar ontspannen rechtop. Kalm en zelfbewust, het gezicht ontspannen, het hoofd recht op de romp. Je loopt niet om dáár te komen, maar om hier te zijn. Het pad is je doel. 

Wees je bewust van elke stap die je zet. Voel hoe je voet met de hiel de grond raakt, merk hoe de voet zich afwikkelt. De voetzool buigt, tot je de tenen optilt. In het begin is het misschien onwennig, en naar je eigen idee een beetje raar. Maar na enige oefening word je vanzelf kalm. Geef jezelf de tijd.

Wat is The Work?

The Work is een simpel maar krachtig proces van onderzoek dat je leert om de gedachten die al het lijden in de wereld veroorzaken te herkennen en te onderzoeken. Het is een manier om te begrijpen wat je pijn doet en om de oorzaak van je problemen helder tegemoet te treden.

 Bij je eigen zaken blijven

“Ik kan in het universum maar drie soorten zaken vinden: de mijne, de jouwe en die van God. (Voor mij betekent het woord God ‘realiteit’. Realiteit is God, omdat zij bepaalt. Alles waar ik, jij of anderen geen controle over hebben, noem ik Gods zaken. En als je het een tijdje oefent, zul je misschien zien dat jij ook geen eigen zaken hebt en dat je leven vanzelf perfect loopt. Byron Katie

Download  het kleine boekje : The work 

https://thework.com/wp-content/uploads/2019/05/lb_nl_28may2015_web_a4_r1.pdf 

 Alle werkbladen kun je via https://thework.com/ downloaden. 

 

 

“Smile, breathe and go Slowly”

-Thich Nhat Hanh

Smile

10 mindful movements