Automatische piloot

Welkom bij jouw Mindfulness Opleiding!

We starten deze week met het thema de automatische piloot en beoefenen én geven van de bodyscan meditatie. 

Op deze pagina vind je de geleidde meditaties die je kunt gebruiken ter inspiratie. 

Ik wens je veel succes met het geven van jouw bodyscan. 

En als iets niet lukt of je wat wilt weten of delen, of gewoon voor de gezelligheid, neem gerust contact met mij op.

([email protected]

Mind Yourself! 

Merel Gerrits. 

Week 1 De automatische piloot

Het grootste deel van ons leven zijn we vaak niet echt ‘aanwezig’ van moment tot moment.  Automatische gedragspatronen zijn sterk, opmerkzaamheid maakt het mogelijk hier uit te stappen.  Het gaat daarbij niet om geconcentreerde aandacht, maar om je inzet, om je intentie, om aandachtig te zijn en daarop opmerkzaam te zijn. Mindfulness begint bij het herkennen van de neiging om op de automatische piloot te leven. Dingen lopen vaak verkeerd doordat we er onbewust mee omgaan, niet doordat we het bewust verkeerd doen.  De automatische piloot is zo krachtig dat het voornemen het hier vaak van verliest.

 Bewustwording van onze directe ervaringen (van lichaam, emoties en gedachten) helpt om uit de automatische piloot te stappen en terug te keren naar het hier en nu. Met behulp van aandachtoefeningen wordt je geleerd terug te keren naar de directe ervaring. Het zijn eenvoudige oefeningen maar je zult merken dat ze lastig zijn door het hardnekkige karakter van automatische patronen. We doen deze oefeningen dus om je meer bewust te maken van waar onze aandacht eigenlijk is.

 Door je bewust te worden van je ervaringen, en je reacties daarop ontstaan er inzichten en keuzes. Je leert daardoor dat je kunt kiezen in plaats van automatisch reageren.  Door te oefenen-oefenen-oefenen leer je patronen zien waar je anders overheen kijkt, die gewoon automatisch gaan, maar wel jouw leven bepalen! Deze week starten we met het beoefenen van de bodyscan mindfulness meditatie en oefen jij thuis met de maaltijd met aandacht en de routine handeling met aandacht. 

 

Mindfulness:

Paying

Attention

to something,

In a particular way,

On purpose

In the present moment,

Non-Judgementally

 

De Bodyscan

 

Je lichaam denkt niet aan gisteren of morgen. Door contact te maken met je lichaam maak je contact met het hier en nu. Vandaar dat we uit ons hoofd gaan en in ons lichaam omdat de automatische piloot afkomstig is uit je hoofd, uit je denkgeest.  Het lichaam is een rijke bron van informatie, waar we meestal weinig naar luisteren. Een ieder kent wel het zogenaamde buikgevoel en intuïtie, maar ook het voelen van spanningen in je lijf. Ons lichaam is een ‘stress-meter’, hoewel we niet altijd van de signalen bewust zijn.

Het doel van de body-scan is niet om ergens te komen of iets te bereiken of de oefening ‘tot in perfectie te beheersen’. 

Elk moment is weer anders.

Je lichaam is ook elk moment anders, elke dag is anders.

Het enige dat je doet tijdens de body-scan is steeds je aandacht brengen naar hoe het Nu met dit deel van je lichaam is. 

 

Neem even de tijd om rustig te zitten of liggen en met aandacht bij je ademhaling te zijn. Je maakt een reis door je lichaam om bewust stil te staan wat er is, zonder oordeel.

De bodyscan kun je liggend beoefenen. Luister bij voorkeur met koptelefoon op.

Als je in slaapt valt met de bodyscan, is dat geen probleem. Dat is waar je lichaam blijkbaar op dit moment behoefte aan heeft. 

Wissel gerust de oefeningen af, ook op verschillende tijdstippen (ochtend en avond)  en ervaar wat dit voor verschil gaat geven.

Succes met oefenen.

 

“Luister

 naar je lijf als het fluistert.

Zodat het niet hoeft te

Schreeuwen”